söndag 27 oktober 2013

Att tänka tanken ut

Jag brukar lyssna på Olof och Rickards podcast, där Olof Röhlander och Rickard Olsson filosoferar om högt och lågt. Ett program bar titeln Tänka tanken ut, och jag funderar i mitt stilla sinne på om föräldrarna i Svedala lyssnat på detta program. Om inte borde de kanske att överväga att göra detta.

I Svedala kommun serverar man nämligen halalslaktad kyckling i skolan. Enligt kommunens kostchef är anledningen enkel; kycklingen uppfyllde kvalitetskraven och hade ett lägre pris än annan kyckling. Några föräldrar har dock upprörts över detta och startat en Facebookgrupp i protest, vilket väl numera är en av de kraftigast reaktioner man orkar med. I skrivande stund har den en bit över 2 000 medlemmar. Några föräldrar har dessutom lyft den knutna näven ur den virtuella Facebookfickan, och faktiskt anmält kommunen till skolinspektionen.

Så låt oss tänka tanken ut: vad är problemet med att denna kyckling serveras? Enligt föräldrarna som anmält skolan till skolinspektionen handlar det om att skolan brister i kravet på icke-konfessionalism. Det är något oklart hur de menar, möjligen för att de just inte tänkt tanken ut.
Är halalmat per definition religiösa objekt som inte har någon plats i skolan? Först och främst bör man veta att i princip all mat är halal. Begreppet betyder bara att maten är tillåten; all potatis är till exempel halal. Jag har svårt att tro att detta betyder att föräldrarna inte vill att skolan ska servera detta. Nej, detta handlar just om den halalslaktade kycklingen.

Så vad skiljer egentligen denna kyckling från annan kyckling? Tja, det är inte särskilt mycket. Själva slakten ska ske vänd mot Mecka, och en bön ska läsas upp (som jag förstått det läses den bara när arbetet startar upp, och inte över varje djur). I övrigt är det mesta sig likt: djuret är bedövat och det avlivas genom avblodning.

Enligt Facebookgruppen gör den religiösa riten i sig kycklingen olämplig att servera; den är genom denna att ses som ett religiöst objekt och som sådant strider det mot kravet på icke-konfessionalism i skolan att servera den. Jag har likt professor Balthazar funderat och funderat för att försöka få det här resonemanget att harmoniera med rim och reson, men det slutar bara med att jag börjar blöda ur pannloben. Hur menar de? Vad menar de händer med kycklingen när någon läser en bön över den? Hur blir kycklingen något som strider mot skollagen? Tar sig den religiösa handlingen på något metafysiskt sätt in i kycklingen och förvandlar den? Själva serveringen i skolan är inte omgärdad av några religiösa tecken, så det måste ju ha hänt något med själva kycklingen för att problem ska uppstå. 

Jag har blivit välsignad, betyder det att jag inte kan jobba som lärare? Får det finnas religiösa personer på bokförlagen som trycker skolböckerna? Eller smittas böckerna enbart om någon uttalar något religiöst i samma rum som dem? Jag roade mig för övrigt med att läsa en bön över alla skolor i Svedala. Tufft läge, nu är det bara att se sig om efter nya lokaler.

Kycklingen slaktas i Danmark, något vissa föräldrar försökt använda för att genom bakvägen protestera mot att kycklingen serveras, med argumentet att djurskyddslagen inte är lika stark i Danmark. Det kan man visserligen hålla med om, men så vitt jag vet har inga föräldrar krävt ett slut på danskt kött i skolan, utan det handlar enbart om nyss nämnda halalkyckling. Och om man vore ärlig i sin plötsliga omsorg om djuren kanske man skulle fundera lite på servering av kyckling överlag, givet de förhållanden dessa djur lever under även i Sverige.

Så vad handlar hela debatten om? Kanske finns det föräldrar som faktiskt tror att bönen över kycklingen förvandlar den och gör den till ett religiöst objekt som skadar deras barn (det finns trots allt människor som tror på transsubstantiation, att nattvardsbrödet faktiskt förvandlas till Kristi kropp). Eller så har de helt enkelt inte tänkt tanken ut. Jag vet vad jag skulle satsa mina pengar på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar