Jag brukar lyssna på Olof och Rickards podcast, där Olof
Röhlander och Rickard Olsson filosoferar om högt och lågt. Ett program bar titeln Tänka tanken ut, och jag funderar i mitt stilla sinne på om
föräldrarna i Svedala lyssnat på detta program. Om inte borde de kanske att
överväga att göra detta.
I Svedala kommun serverar man nämligen halalslaktad kyckling
i skolan. Enligt kommunens kostchef är anledningen enkel; kycklingen uppfyllde
kvalitetskraven och hade ett lägre pris än annan kyckling. Några föräldrar har
dock upprörts över detta och startat en Facebookgrupp i protest, vilket väl numera är en
av de kraftigast reaktioner man orkar med. I skrivande stund har den en bit
över 2 000 medlemmar. Några föräldrar har dessutom lyft den knutna
näven ur den virtuella Facebookfickan, och faktiskt anmält kommunen till skolinspektionen.
Så låt oss tänka tanken ut: vad är problemet med att denna
kyckling serveras? Enligt föräldrarna som anmält skolan till skolinspektionen
handlar det om att skolan brister i kravet på icke-konfessionalism. Det är
något oklart hur de menar, möjligen för att de just inte tänkt tanken ut.
Är halalmat per definition religiösa objekt som inte har
någon plats i skolan? Först och främst bör man veta att i princip all mat är
halal. Begreppet betyder bara att maten är tillåten; all potatis är till
exempel halal. Jag har svårt att tro att detta betyder att föräldrarna inte
vill att skolan ska servera detta. Nej, detta handlar just om den halalslaktade
kycklingen.
Så vad skiljer egentligen denna kyckling från annan
kyckling? Tja, det är inte särskilt mycket. Själva slakten ska ske vänd mot
Mecka, och en bön ska läsas upp (som jag förstått det läses den bara när
arbetet startar upp, och inte över varje djur). I övrigt är det mesta sig likt:
djuret är bedövat och det avlivas genom avblodning.
Enligt Facebookgruppen gör den religiösa riten i sig kycklingen
olämplig att servera; den är genom denna att ses som ett religiöst objekt och
som sådant strider det mot kravet på icke-konfessionalism i skolan att servera
den. Jag har likt professor Balthazar funderat och funderat för att försöka få
det här resonemanget att harmoniera med rim och reson, men det slutar bara med
att jag börjar blöda ur pannloben. Hur menar de? Vad menar de händer med kycklingen när någon läser en bön över den? Hur blir kycklingen något som strider mot skollagen? Tar sig den religiösa handlingen på något metafysiskt sätt in i kycklingen och förvandlar den? Själva serveringen i skolan är inte omgärdad av några religiösa tecken, så det måste ju ha hänt något med själva kycklingen för att problem ska uppstå.
Jag har blivit välsignad, betyder det att jag inte kan jobba
som lärare? Får det finnas religiösa personer på bokförlagen som trycker skolböckerna? Eller smittas böckerna enbart om någon uttalar något religiöst i samma rum som dem? Jag roade mig för övrigt med att läsa en bön över alla skolor i Svedala.
Tufft läge, nu är det bara att se sig om efter nya lokaler.
Kycklingen slaktas i Danmark, något vissa föräldrar försökt
använda för att genom bakvägen protestera mot att kycklingen serveras, med
argumentet att djurskyddslagen inte är lika stark i Danmark. Det kan man
visserligen hålla med om, men så vitt jag vet har inga föräldrar krävt ett slut
på danskt kött i skolan, utan det handlar enbart om nyss nämnda halalkyckling.
Och om man vore ärlig i sin plötsliga omsorg om djuren kanske man skulle
fundera lite på servering av kyckling överlag, givet de förhållanden dessa
djur lever under även i Sverige.
Så vad handlar hela debatten om? Kanske finns det föräldrar
som faktiskt tror att bönen över kycklingen förvandlar den och gör den till ett
religiöst objekt som skadar deras barn (det finns trots allt människor som tror
på transsubstantiation, att nattvardsbrödet faktiskt förvandlas till Kristi
kropp). Eller så har de helt enkelt inte tänkt tanken ut. Jag vet vad jag skulle satsa mina pengar på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar